wróć do Bloga

Czy warto pić wodę?

„Jeśli odwodnisz organizm, stanie się z nim to samo, co z roślinami, którym zabrakło wody. Nikt nie chce, aby jego ciało zmarniało” – Dr Lawrence E. Lab

Z punktu widzenia sportowca oraz każdej osoby prowadzącej zdrowy tryb życia nawadnianie to numer jeden dobrego samopoczucia podczas sesji treningowej i szybkiej regeneracji. Nie ma tańszego, łatwiejszego i skuteczniejszego sposobu na sprawne ciało i dobre wyniki.

Woda to podstawowy składnik organizmu, który stanowi 60-70 % masy ciała. Krew zawiera 90 % wody, mięśnie 70 %, a kości 20%. Jest ona niezbędna podczas regulowania temperatury ciała, transportowania substancji odżywczych, budowy tkanek i usuwania z komórek ubocznych produktów przemiany materii. Bez wody nie są możliwe : lubrykacja stawów, prawidłowe funkcjonowanie mózgu, trawienie, krążenie krwi, oddychanie i wypróżnianie. Właściwie nic w organizmie nie działa prawidłowo, kiedy jej brakuje.

ILE POWINIENEŚ PIĆ?

Eksperci od żywienia twierdzą, że każdy z nas powinien wypijać co najmniej 30 ml na każdy kilogram masy ciała. Opracowanie uniwersalnych zaleceń dotyczących spożycia wody stanowi jednak wyzwanie, ponieważ indywidualne potrzeby ludzi różnią się od siebie, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi trening i wysoka temperatura. Wśród ogólnej populacji najpowszechniejsza reguła to 8 szklanek wody dziennie co również przedstawia załączona grafika, jednak zalecam ją osobom, które dopiero małymi krokami wprowadzają zdrowy nawyk picia wody. Nie trzymajmy się sztywno zasady 8 szklanek ;). Potężni ludzie potrzebują więcej płynów niż drobni, a osoby aktywne piją więcej niż takie, które rzadko się ruszają.

KIEDY NAJLEPIEJ SIĘGAĆ PO WODĘ?

Możesz sięgać po wodę kiedy tylko chcesz, istnieją jednak określone pory, gdy jej picie jest wyjątkowo pomocne. Wprowadź harmonogram picia wody a to pomoże Tobie zachować zdrowy nawyk, o którym nie będziesz musiał pamiętać.

  1. Pij wodę rano zaraz po przebudzeniu, ponieważ w ciągu nocy nie dostarczałaś organizmowi żadnych płynów. Dobrze, jeśli przed pójściem spać położysz sobie szklankę wody na szafce nocnej obok łóżka.
  2. W czasie od 20 minut do 2 godzin przed treningiem wypij około 500 ml , osobno lub w trakcie posiłku.
  3. Jak już jesteś na treningu sięgaj po płyny podczas ćwiczeń.
  4. Uzupełniaj płyny po treningu. Należy to robić zaraz po jego zakończeniu, aby zrównoważyć ubytek spowodowany aktywnością fizyczną i przygotować się do kolejnej sesji treningowej.
  5. Pij wodę podczas upałów, szczególnie jeśli się pocisz, mimo że nie wykonujesz ćwiczeń.
  6. Jeśli jesteś zapominalski dobrze jest ustawić budzik „przypominajkę” co godzinę lub dwie, z informacją WODA ;).

Pamiętaj, że ilość wody pita w ciągu dnia może znacząco wpływać na zachowanie długotrwałego życia :).